Erasmus + w Macedonii Północnej. Wspomnienie [ARTYKUŁ]


Po rocznej pracy online członkowie zespołu projektowego mogli wreszcie wziąć udział w tradycyjnej wymianie.


W mobilności, która odbywała się od 3 do 9 października 2021 r. wzięły udział uczennice klasy II c – Oliwia Górecka, Maja Kaczorowska i Anna Bujak, klasy III c – Magdalena Babiło i Aleksandra Derdzińska oraz klasy III f – Hanna Sokół. Tematem wymiany była aktywność młodzieży, w szczególności w ramach samorządu szkolnego. Uczestnicy mobilności dyskutowali o celach działalności samorządu szkolnego, jego strukturze, działaniach i znaczeniu. Nie zabrakło też wycieczek do najciekawszych miejsc w Macedonii Północnej.


Uczestnicy wymiany w Macedonii Północnej. Fot.: LO Chrobry

Poniedziałek, 4 października, pierwszy dzień mobilności, przebiegał pod hasłem aktywności młodych ludzi. Uczestnicy mobilności poznali się, biorąc udział w zajęciach integracyjnych w szkole macedońskiej. Nie zabrakło też okazji do zwiedzenia szkoły. Następnie młodzież wzięła udział warsztatach na temat potrzeb człowieka. Uczestnicy pracowali w międzynarodowych grupach i dyskutowali na temat hierarchii potrzeb. Zastanawiali się także, jakie miejsce w hierarchii potrzeb zajmuje potrzeba aktywności obywatelskiej. Po południu młodzież uczestniczyła w debacie na temat samorządu szkolnego. Temat ten wywołał ożywioną dyskusję. Ostatnim punktem pierwszego dnia mobilności było wspólne zwiedzanie miasta Kiczewo.


We wtorek uczestnicy mobilności, w ramach poznawania kultur różnych narodów, udali się na wycieczkę do Ochrydy, „Jerozolimy Bałkanów”, miasta wpisanego na listę dziedzictwa UNESCO. Ochryda jest otoczona górami i leży nad przepięknym Jeziorem Ochrydzkim, najgłębszym jeziorem na Bałkanach i najstarszym w Europie.


Krajobraz Ochrydy wypełniają wielowiekowe cerkwie, prawdopodobnie właśnie tutaj powstała cyrylica. Młodzież zwiedziła najsłynniejsze zabytki: stare miasto, XIV-wieczną cerkiew św. Jana Teologa w Kaneo, ruiny twierdzy cara Samuela z przełomu X i XI wieku oraz cerkiew św. Zofii z zachowanymi freskami z XI wieku. Dzieje odwiedzanych obiektów przedstawiali uczniowie szkoły macedońskiej. Młodzież odwiedziła także manufakturę produkcji pereł, gdzie uczestniczyła w krótkich warsztatach na temat ich wytwarzania. Nie zabrakło czasu na zakupy pamiątek, spacer po uliczkach starego miasta oraz kosztowanie macedońskich przysmaków.


Warsztaty nt. samorządu szkolnego. Fot.: E. Prokop/LO Chrobry

Środa, kolejny dzień mobilności, poświęcony był poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie, jak zachęcić młodych ludzi do działania. Młodzież spędziła go bardzo pracowicie, biorąc udział w warsztatach, okrągłym stole oraz zajęciach teatralnych. Podczas warsztatów, poświęconych samorządowi szkolnemu, uczestnicy projektu, pracując w grupach międzynarodowych, poszukiwali odpowiedzi na pytania dotyczące potrzeby funkcjonowania samorządu, jego składu oraz zadań.


W debacie okrągłego stołu „Active young people” wzięli udział, oprócz młodzieży, przedstawiciele organizacji pozarządowych, władz miasta i gminy, nauczycieli oraz rady rodziców. Dyskusja toczyła się wokół problemu zachęcenia młodych ludzi do udziału w życiu publicznym. Uczestnicy wymienili się doświadczeniami i opiniami. W podsumowaniu debaty padło stwierdzenie, że najważniejsze jest zachowanie otwartego umysłu, wzajemne słuchanie się i rozumienie. Młodzież podkreśliła, że oczekuje od dorosłych i od władz realnego wsparcia, wyrażonego nie tylko w słowach, ale popartego konkretnymi działaniami.



Pierwsze zdjęcie wykonane w Macedonii. Fot.: E. Prokop/LO Chrobry

Zwieńczeniem dnia było odegranie scenek teatralnych na temat problemów współczesnej młodzieży: przemocy w szkole, faworyzowania uczniów oraz obojętności dorosłych na problemy młodych ludzi. Przedstawienie, poprzedzone warsztatami teatralnymi, odbyło się w miejscowym amfiteatrze usytuowanym na wzgórzu, u stóp którego rozpościera się miasto Kiczewo. – Warsztaty teatralne były bardzo ciekawe. Pozwoliły nam one spojrzeć zupełnie z innej strony na problemy występujące w szkole. Odgrywane role wywołały w nas – samych aktorach – mnóstwo emocji i wewnętrznych przeżyć – powiedziała Magdalena Babiło.



Przerwa na kawę w trakcie zajęć warsztatowych. Fot.: O. Górecka/LO Chrobry

W czwartek uczestnicy mobilności mieli okazję zobaczyć inne oblicze Macedonii – wielkomiejskiej i deszczowej. Cały dzień spędzili w stolicy kraju – Skopje. Najważniejszym punktem programu była wizyta w macedońskim parlamencie. Podczas tej wizyty młodzież spotkała się z posłami do parlamentu Republiki Macedonii Północnej: Bobi Mojsoskim i Moniką Zajkową z Partii Liberalno- Demokratycznej oraz Mają Moračanin – liderką partii Zielonych. Tematem spotkania były kwestie związane z aktywnością społeczną i polityczną młodych ludzi.


Posłanki odpowiadały na nasze pytania dotyczące roli młodych osób w polityce, radziły, co należy robić, aby być w niej zauważonym. Zostaliśmy przyjęci bardzo otwarcie i potraktowani w poważny sposób. Politycy z chęcią i pasją odpowiadali na nasze pytania. Wyszliśmy z tego miejsca bogatsi o nową wiedzę i nowe znajomości – powiedziała Maja Kaczorowska, jedna z uczestniczek wyjazdu.


Po krótkiej przerwie na obiad uczestnicy mobilności podziwiali najważniejsze zabytki Skopje: twierdzę Kale, Kamienny Most, liczne pomniki wybudowane w ramach projektu „Skopje 2014” oraz dzielnicę Stara Čaršija. Punktem centralnym tej dzielnicy jest Stary Bazar, w którym, oprócz licznych sklepów można podziwiać budowle z czasów imperium osmańskiego: karawanseraje, łaźnie tureckie, meczety i Wieżę Zegarową. Historię walki Macedończyków o niepodległość młodzież poznała podczas wycieczki z przewodnikiem po Muzeum Macedońskiej Walki o Niepodległość. Niezwykle udany dzień zakończył się zakupem pamiątek na Starym Bazarze oraz smakowaniem tradycyjnych przysmaków.



Piątek, 8 października, młodzież uczestniczyła w ostatnich zajęciach w ramach mobilności. Zwieńczeniem tygodniowej pracy było opracowanie pilotażowego programu funkcjonowania samorządu szkolnego. Uczestnicy warsztatów podsumowujących mobilność – uczniowie, nauczyciele oraz dyrekcja szkoły w Kiczewie – wypracowali wspólne wnioski, które każda ze szkół partnerskich będzie wcielała w życie. Po krótkiej przerwie uczestnicy dokonali ewaluacji wymiany, a następnie otrzymali certyfikaty uczestnictwa w mobilności.


Debata okrągłego stołu. Fot.: E. Prokop/LO Chrobry

Po tygodniu wytężonej pracy, ale i zawierania nowych znajomości, poznawania kraju, jego kultury i integrowania się, przyszedł czas na wyjazd. Po emocjonalnym pożegnaniu młodzież wyruszyła w długą podróż powrotną do domów, która zakończyła się w niedzielę, 11 października, w nocy.


Mobilność była dla wszystkich jej uczestnikiem cennym doświadczeniem, które będą długo jeszcze wspominali. Następna wymiana będzie miała miejsce w Polsce. Już się nie możemy doczekać naszych gości i przyjaciół!


Tekst: Elżbieta Prokop, Elżbieta Szymańska



 Ostatnie posty